Ett meddelande till omvärlden från en kvinna i Irak

Ett meddelande skrivet från en kvinna i Irak till omvärlden

Mitt namn är Atiaf Aziz och jag bor i Baghdad, Irak.
Jag ser rädslan i människors ögon och det tysta skriket inom dem. Vad händer?
Idag hörde jag en nyhet från Mosul att ISIS säljer kvinnor på marknaden. De våldtar och tar de unga och vackra tjejerna och säljer de övriga på auktion.
Vi i Baghdad är så rädda att vi inte vågar gå ut ensamma för att handla. Kvinnors situation i mitt land blir dagligen sämre och sämre.
Jag är en kvinnorättsaktivist och kämpar mot de islamiska kvinnofientliga krafterna.
Jag ber er att göra något så att hela världen hör vår röst. Vi känner oss som fångar hos de reaktionära krafterna i Baghdad.
Jag ber alla världens kvinnor att visa sin solidaritet med oss. Den ger oss kraft att fortsätta med vår kamp.
Jag ber särskilt kvinnorna i Egypten, Tunisien, Afghanistan och Iran att delta i vår gemensamma kamp. Vi måste förena oss!
Atiaf Aziz från Baghdad den 12:e augusti 2014

brevaraa

Under demonstrationen mot ISIS och våld den 13e augusti i Malmö Läste jag, Farideh Arman (Ordförande i Kvinnorättsförbundet) detta brevet från Atiaf Aziz. Folket i demonstrationen visade sitt stöd för kvinnokampen och Atiaf genom att säga ja till att skicka ett stödmeddelande till dom i Irak som Kvinnorättsförbundet ska skriva.

Bookmark the permalink.