Inga nazister på våra gator!

Pressmeddelande

Kvinnorättsförbundet fördömer nazistattacken på Möllevången i Malmö natten till söndagen den 9 mars 2014. Fredliga demonstranter attackerades medvetet och planerat av nynazister, med bollträn och knivar. Showan Shattak, som engagerat sig mot rasism och homofobi, ligger i skrivande stund i koma på Lunds lasarett och svävar mellan liv och död.

De nazistiska grupperna måste nu tas på allvar. De är välorganiserade och ett mycket stort hot mot demokratin. De vill tysta de demokratiska krafterna och bestämma vem som ska yttra sig i samhällsdebatten. Den senaste tidens nazistiska överfall, först i Kärrtorp utanför Stockholm, och nu på Möllevången i Malmö visar att den nazistiska rörelsen i Sverige inte är något som man längre kan blunda för.

Kvinnorättsförbundet ifrågasätter även Sydnytts rapportering där man hävdat att det skulle röra sig om höger- och vänsterextrema grupper som drabbat samman. Så var det inte. Showan Shattak är inte vänsterextremist utan människorättsaktivist. Människorna som angreps av nazisterna var helt obeväpnade och attentatet måste därför betecknas som planerat.

Bookmark the permalink.